Artykuły :: Transport :: MateriaĹy konferencyjneMODEL SYMULATORA PRZEKAĹšNIKOWYCH URZÄDZEĹ STEROWANIA RUCHEM KOLEJOWYM Jerzy Mikulski,Jakub MĹyĹczak,Ĺukasz Faber | 2006-07-27 15:36:45 |
W artykule przedstawiono koncepcjÄ testowania nowobudowanych urzÄ
dzeĹ srk z pulpitem komputerowym, oraz wykorzystanie symulatora pulpitu komputerowego do celĂłw szkoleniowych personelu obsĹugi
1. WSTÄP
W technice kolejowej, a szczegĂłlnie w dziedzinie sterowania ruchem kolejowym, dÄ
Ĺźy siÄ do uzyskania prostoty, funkcjonalnoĹci i niezawodnoĹci urzÄ
dzeĹ, ktĂłrych sprawna praca ma zapewniÄ bezpieczeĹstwo ruchu kolejowego.
Wiele urzÄ
dzeĹ przekaĹşnikowych ma za sobÄ
dĹugie lata eksploatacji, dlatego pulpity kostkowe, w ktĂłre je wyposaĹźono, wymagajÄ
generalnych remontĂłw lub czÄstych napraw, przez co ich utrzymanie staje siÄ bardzo kosztowne.
Szybki rozwĂłj komputeryzacji spowodowaĹ, Ĺźe obecnie w kaĹźdej dziedzinie Ĺźycia w tym takĹźe w sterowaniu ruchem kolejowym komputer staĹ siÄ nieodzowny. Okazuje siÄ, Ĺźe rĂłwnieĹź w systemach przekaĹşnikowych istnieje moĹźliwoĹÄ zainstalowania pulpitĂłw komputerowych do sterowania tymi urzÄ
dzeniami.
W przypadku zamiany dotychczasowego pulpitu kostkowego na pulpit komputerowy rĂłwnieĹź konieczne staje siÄ szkolenie z zakresu obsĹugi nowych urzÄ
dzeĹ przez personel kolejowy. W celu zapewnienia bardziej efektywnego szkolenia niezbÄdnym staje siÄ stworzenie symulatora pulpitu komputerowego. DziÄki niemu pracownikom kolejowym umoĹźliwi siÄ szkolenie na symulatorze, ktĂłry stworzony jest dla stacji, na ktĂłrej później pracownicy bÄdÄ
obsĹugiwaÄ urzÄ
dzenia. Takie rozwiÄ
zanie pozwoli na zaznajomienie siÄ przez personel z podstawowymi funkcjami i zasadami obsĹugi nowego urzÄ
dzenia.
Do ogromnych zalet pulpitĂłw komputerowych naleĹźy zaliczyÄ przede wszystkim moĹźliwoĹÄ sprawdzania pewnych zaleĹźnoĹci dziÄki specjalnemu oprogramowaniu diagnostycznemu.
2. TESTOWANIE I FUNKCJONALNE SPRAWDZENIE URZÄDZEĹ
Testowanie systemu ma na celu [x]:
- uzyskanie peĹnej funkcjonalnoĹci urzÄ
dzeĹ poprzez realizacjÄ wszystkich funkcji sterujÄ
cych z pulpitu komputerowego;
- sprawdzenie dziaĹania systemu z pulpitu komputerowego wedĹug tablicy zaleĹźnoĹci;
- sprawdzenie dziaĹania diagnostyki i rejestracji na zgodnoĹÄ z DTR.
Przed rozpoczÄciem prac rozruchowych zabudowanych urzÄ
dzeĹ naleĹźy przygotowaÄ dokumentacje rozruchowÄ
. SkĹadowe dokumentacji rozruchowej przedstawiono na rysunku 1.
Rys. 1. Dokumentacja rozruchowa [14].
Testy funkcjonalne wykonuje siÄ sprawdzajÄ
c zgodnoĹÄ procesĂłw, ktĂłre opisano w dokumentacji rozruchowej z rzeczywistÄ
pracÄ
urzÄ
dzeĹ.
Po zakoĹczeniu montaĹźu nastÄpuje etap prĂłb i funkcjonalnego sprawdzania urzÄ
dzeĹ srk przy sterowaniu z pulpitu komputerowego; proces ten nazywa siÄ „wewnÄtrznym uruchamianiem”. Na rysunku 2 przedstawiono etapy procesu testowania pulpitu komputerowego.

Rys. 2. Etapy testowania pulpitu komputerowego.
Po wykryciu nieprawidĹowoĹci w pracy urzÄ
dzeĹ naleĹźy sprawdzaÄ zgodnoĹÄ ukĹadĂłw wykonawczych z dokumentacjÄ
oraz poprawnoĹÄ oprogramowania sterujÄ
cego, wizualizacyjnego, dialogowego i rejestracyjnego. NieprawidĹowoĹci w dziaĹaniu mogÄ
mieÄ róşnÄ
przyczynÄ, dlatego naleĹźy sprawdzaÄ rĂłwnoczeĹnie wszystkie ukĹady badanego urzÄ
dzenia. Po ich usuniÄciu naleĹźy powtĂłrzyÄ to badanie, podczas ktĂłrego wykryto nieprawidĹowoĹÄ.
Ostatnim etapem prac zwiÄ
zanych z zabudowÄ
pulpitu komputerowego w miejsce pulpitu kostkowego jest testowanie urzÄ
dzeĹ i szkolenie personelu.
CaĹoĹÄ prac zwiÄ
zanych z oddawaniem urzÄ
dzeĹ do eksploatacji dzieli siÄ na etapy. TworzÄ
c kolejne etapy okreĹla siÄ kaĹźdorazowo, oprĂłcz zakresu prac, rĂłwnieĹź ograniczenia ruchowe oraz warunki konieczne np. wprowadzenie zapowiadania telefonicznego. Na podstawie czasĂłw trwania poszczegĂłlnych etapĂłw, a takĹźe przy zaĹoĹźonych rezerwach czasowych, sporzÄ
dza siÄ harmonogram czasowy poszczegĂłlnych etapĂłw przyĹÄ
czania oraz okreĹla czas trwania procesu przyĹÄ
czania. IloĹÄ etapĂłw, czas ich trwania i ewentualne rezerwy sÄ
okreĹlane indywidualnie w zaleĹźnoĹci od typu uruchamianych urzÄ
dzeĹ, wielkoĹci stacji i warunkĂłw miejscowych. Dodatkowo jako osobny dokument naleĹźy sporzÄ
dziÄ harmonogram demontaĹźu dotychczasowych urzÄ
dzeĹ. ZarĂłwno dla harmonogramu prac przy podĹÄ
czaniu nowych i demontaĹźu starych urzÄ
dzeĹ na czas wykonywania robĂłt naleĹźy sporzÄ
dziÄ Tymczasowe Regulaminy Prowadzenia Ruchu.
3. MODELE I PROPOZYCJE USPRAWNIEĹ PRAC ROZRUCHU PULPITU KOMPUTEROWEGO
Rozruch urzÄ
dzeĹ ma na celu sprawdzenie poprawnoĹci caĹego systemu i usuniÄcie ewentualnych nieprawidĹowoĹci. PoniĹźej przedstawiono elementy wymagajÄ
ce usprawnieĹ:
- testowanie oprogramowania komputera przemysĹowego i sterownika;
- symulacja przejazdu pociÄ
gu;
- „rÄczne” testowanie funkcjonalne wedĹug tablicy zaleĹźnoĹci.
Zaproponowano cztery modele usprawnieĹ prac rozruchu pulpitu komputerowego:
Model 1.
Oprogramowanie komputera przemysĹowego i sterownika PLC powinno byÄ testowane na bieĹźÄ
co dziÄki zastosowaniu specjalnie zaprogramowanego sterownika-symulatora. Sterownik-symulator (SS) powinien umoĹźliwiaÄ symulowanie pracy urzÄ
dzeĹ przekaĹşnikowych oraz ich usterek. DziÄki niemu wszystkie warstwy oprogramowania komputera przemysĹowego i sterownika PLC podlegaÄ bÄdÄ
ciÄ
gĹemu testowaniu.
Model 2.
Symulacja przejazdu pociÄ
gu odbywa siÄ poprzez sekwencyjne wysterowanie przekaĹşnikĂłw obwodĂłw stwierdzania niezajÄtoĹci. Dokonuje siÄ jej w sposĂłb „rÄczny” za pomocÄ
przeĹÄ
cznikĂłw umieszczonych na specjalnej tablicy. Usprawnienie tego procesu polega na zastosowaniu komputera, ktĂłry poprzez odpowiedni interfejs sterowaĹby tymi przekaĹşnikami, dziÄki czemu symulacja przejazdu odbywaĹaby siÄ automatycznie.
Model 3.
W celu automatyzacji procesu testowania funkcjonalnoĹci wedĹug tablicy zaleĹźnoĹci naleĹźaĹoby zastosowaÄ komputer testujÄ
cy (KT). Jego oprogramowanie powinno umoĹźliwiaÄ automatycznÄ
prĂłbÄ realizacji przebiegĂłw sprzecznych, uwzglÄdniajÄ
c wszelkie ich kombinacje. Komputer powinien mieÄ moĹźliwoĹÄ rejestracji caĹego procesu testowania.
Model 4.
Model ten stanowi powiÄ
zanie dotychczasowych modeli. PoĹÄ
czenie komputera testujÄ
cego, sterownika-symulatora i komputerowego symulatora przejazdu pociÄ
gu (KSPP) umoĹźliwi powiÄ
zanie poszczegĂłlnych procesĂłw, ich synchronizacjÄ oraz automatyzacjÄ procesu testowania.
Do nowych funkcji komputera testujÄ
cego naleĹźy:
- testowanie funkcjonalne realizacji przebiegĂłw poprzez wydawanie poleceĹ symulacji przebiegĂłw do KSPP;
- testowanie oprogramowania rejestrujÄ
cego zdarzenia poprzez wydawanie poleceĹ symulacji usterek urzÄ
dzeĹ przekaĹşnikowych do SS.
Oprogramowanie sterownika-symulatora i komputerowego symulatora przejazdu pociÄ
gu musi zostaÄ wzbogacone o funkcje zwiÄ
zane ze wspĂłĹpracÄ
z komputerem testujÄ
cym.
4. AUTOMATYZACJA TWORZENIA TABLICY ZALEĹťNOĹCI I KART PRZEBIEGĂW
ZespóŠwarunkĂłw i urzÄ
dzeĹ stwarzajÄ
cych wzajemne ich uzaleĹźnienie jest podany w tablicy zaleĹźnoĹci urzÄ
dzeĹ srk za pomocÄ
ustalonych oznaczeĹ [3]. CzÄsto podczas modernizacji urzÄ
dzeĹ srk dokonuje siÄ zmian w ukĹadach torowych stacji. NaleĹźy wtedy dokonaÄ zmian w istniejÄ
cej tablicy zaleĹźnoĹci.
Wykaz zaleĹźnoĹci moĹźe byÄ rĂłwnieĹź przedstawiony w formie kart przebiegĂłw. Liczba kart przebiegĂłw odpowiada liczbie przebiegĂłw na danej stacji. W skĹad karty przebiegu wchodzi opis przebiegu oraz wykaz zaleĹźnoĹci. Opis przebiegu zawiera nastÄpujÄ
ce informacje: rodzaj przebiegu, jego symbol i opis sĹowny.
Wykaz zaleĹźnoĹci zawiera grupy odpowiadajÄ
ce rodzajom uzaleĹźnieĹ [7]:
- grupa zwrotnic i wykolejnic;
- grupa odcinkĂłw izolowanych;
- grupa blokady;
- grupa przebiegĂłw sprzecznych.
IstniejÄ
programy komputerowe do automatyzacji procesu tworzenia tablic zaleĹźnoĹci i kart przebiegĂłw. PrzykĹadem takiego programu jest TABZAL [17]. Automatyczne wyznaczenie tablicy zaleĹźnoĹci i kart przebiegĂłw przez program TABZAL dokonywane jest na podstawie planu schematycznego stacji i wynikajÄ
cych z niego zaleĹźnoĹci. Plan schematyczny naleĹźy zapisaÄ w specyficznej formie. Forma ta nosi nazwÄ modelowego zapisu planu schematycznego (Model PS) i jest to ciÄ
g odpowiednich znakĂłw literowo-cyfrowych. Model PS stanowi zbiĂłr danych wejĹciowych dla programu TABZAL.
Tworzone przez program TABZAL zbiory wynikowe zostanÄ
wykorzystane do tworzenia algorytmĂłw, ktĂłre posĹuĹźÄ
do budowy oprogramowania symulacyjnego pulpitu komputerowego.
5. MODEL ZWROTNICY
Na rysunku 3 przedstawiono model zwrotnicy, w ktĂłrym wyróşniono nastÄpujÄ
ce pola:
Rys.3. Schemat modelowy zwrotnicy.
Wprowadzanie poleceĹ lub zmiana sygnaĹĂłw spowodowana przez inne procesy powoduje zmiany stanu obiektu. Aktualny stan obiektu jest odwzorowany na monitorze przez program wizualizacji.
PoniĹźej zestawiono dostÄpne polecenia do sterowania modelem zwrotnicy [9]:
- „ZWR +” – przestawienie zwrotnicy w poĹoĹźenie plus;
- „ZWR –” – przestawienie zwrotnicy w poĹoĹźenie minus;
- „ZWR IZ +” – przestawienie zwrotnicy z wyĹÄ
czonÄ
kontrolÄ
niezajÄtoĹci w poĹoĹźenie plus;
- „ZWR IZ –” – przestawienie zwrotnicy z wyĹÄ
czonÄ
kontrolÄ
niezajÄtoĹci w poĹoĹźenie minus;
- RZ – kasowanie sygnalizacji rozprucia zwrotnicy;
- STOP – indywidualne zamkniÄcie zwrotnicy;
- ZSTOP – indywidualne zwolnienie zamkniÄcia zwrotnicy.
W tablicy 1 przedstawiono sygnaĹy w modelu zwrotnicy.
Tablica 1.
Opis sygnaĹĂłw dla modelu zwrotnicy.
L.p. | Oznaczenie sygnaĹu | Stan zasadniczy | Stan pracy |
Opis | Stan sygnaĹu w modelu | Opis | Stan sygnaĹu w modelu |
1 | U(P) | Zwrotnica nie utwierdzona pociÄ
gowo | 0 | Zwrotnica utwierdzona pociÄ
gowo | 1 |
2 | U(M) | Zwrotnica nie utwierdzona manewrowo | 0 | Zwrotnica utwierdzona manewrowo | 1 |
3 | Kn+ | Kontrola poĹoĹźenia w plusie | 1 | Brak kontroli poĹoĹźenia w plusie | 0 |
4 | Kn- | Brak kontroli poĹoĹźenia w minusie | 0 | Kontrola poĹoĹźenia w minusie | 1 |
5 | JZ | NiezajÄtoĹÄ zwrotnicy | 1 | ZajÄtoĹÄ zwrotnicy | 0 |
6 | Kr | Brak sygnalizacji kontroli rozprucia | 1 | Sygnalizacja kontroli rozprucia | 0 |
7 | Or | NapÄd nie pracuje | 0 | Praca napÄdu | 1 |
8 | NN | WĹÄ
czone napiÄcie nastawcze | 1 | WyĹÄ
czone napiÄcie nastawcze | 0 |
9 | STOP | Brak zamkniÄcia zwrotnicy | 0 | Zwrotnica zamkniÄta | 1 |
10 | ZCZ | Brak zwalniania czasowego | 0 | Trwa zwalnianie czasowe | 1 |
ĹšrĂłdĹo: Opracowanie wlasne.
Zwrotnica moĹźe przyjmowaÄ stany opisane w tablicy 2
Tablica 2.
Stany modelu zwrotnicy.
L.p. | Stan zwrotnicy | Kn + | Kn - | IZ | Kr | U(P) | U(M) | Or | NN | STOP | ZCZ |
1 | poĹoĹźenie w + | 1 | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 |
|
|
|
2 | poĹoĹźenie w - | 0 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 |
| 0 | 0 |
3 | zajÄta w + | 1 | 0 | 0 | 1 |
|
| 0 |
| 0 | 0 |
4 | zajÄta w - | 0 | 1 | 0 | 1 |
|
| 0 |
| 0 | 0 |
5 | sygnalizacja rozprucia |
|
|
| 0 |
|
| 0 |
| 0 | 0 |
6 | utwierdzona pociÄ
gowo w + | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 |
| 0 | 0 |
7 | utwierdzona pociÄ
gowo w - | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 | |